Tijd voor een goede nachtrust: tips om beter te slapen

Steeds meer doen op een dag, en steeds minder slapen. Dat is de realiteit van veel mensen in Nederland. Een steeds groter aandeel van de bevolking heeft serieuze slaapproblemen, wat hun functioneren in het dagelijks leven doet belemmeren. Met deze tips zorg je voor een goede nachtrust in een fijn bed.

Als eerste en misschien wel het belangrijkste:

Zorg voor een vast slaapritme, ook in het weekend!

Het beste wat je voor je lichaam kunt doen, is een vast slaapritme aanhouden. Ga op vaste tijdens naar bed en sta op vaste tijden op. Doe dit ook in het weekend.

Veel mensen denken in het weekend lekker uit te slapen maar hebben niet door dat ze ondertussen hun ritme hiermee verstoren… En vervolgens maar niet snappen waarom maandag de zwaarste dag is.

Een vast ritme zorgt er ook voor dat je beter in slaap valt en dat je tijdens het slapen minder ligt te draaien.

Sporters slapen beter dan niet-sporters

Dat zeg ik niet, dat zegt het Northwestern University’s Department of Neurobiology and Physiology. Uit hun onderzoek is gebleken dat de ‘bank hangers’ met slaapproblemen door het sporten van een slechte slaap naar een zeer goede slaap zijn gegaan.

Daarbij zijn deze mensen overdag minder moe, en vertonen deze mensen minder depressie klachten dan mensen welke niet sporten.

Let wel op!

Sport nooit een paar uur voor het slapen gaan, dit kan ervoor zorgen dat je zo ‘opgepept’ bent dat je juist niet in slaap kunt komen.

 

Gezonde voeding voor een goede slaap

Ook voeding heeft invloed op je slaap.

Stop met suikerhoudende dranken, koffie, thee en chocolade in de namiddag. Je hoeft dus niet alles meteen uit je voedingspatroon te schrappen, als je er maar voor zorgt dat je in de avond hier niets meer van binnen krijgt.

Daarbij kan erg heet of zwaar voedsel je ook wakker houden.

Geen borrel voor het slapen gaan

Een borrel voor het slapen gaan geeft je het gevoel dat je beter in slaap komt, en dit klopt ook. Echter zodra de alcohol uitgewerkt is slaap je onrustiger.

Je hebt zelfs een verhoogde kans om wakker te worden, waarna het ook nog eens moeilijker is om weer in slaap te komen.

Ook voel je je suffer als je wakker wordt.